ProjektKommunernes pædagogisk-psykologiske rådgivning (PPR) Denne undersøgelse sætter fokus på samarbejdet mellem PPR og grundskoleområdet, og vi belyser de udfordringer, som PPR og skolerne oplever. Læs mere
MinianalyseKommuners samarbejde med grundskoler om udskolings- og vejledningsindsatser2022 Analysen ser på, hvordan ledere af den kommunale ungeindsats (KUI) oplever, at kommunerne prioriterer vejledningsområdet, og hvordan samarbejdet med skolerne om vejledningen af eleverne i udskolingen fungerer. Læs mere
inspirationskatalogHvordan samarbejder grundskoler med erhvervsskoler om undervisningen? 2022 Hvordan giver vi unge i udskolingen mulighed for at prøve sig selv af i en anden kontekst end den, de kender fra grundskolen? Læs mere
ProjektLærere og vejlederes samarbejde om overgang til ungdomsuddannelse I denne undersøgelse retter vi blikket mod arbejdet med overgangen set fra de professionelles perspektiv. Vi ser på, hvordan skoler og kommuner arbejder med de nye rammer for vejledning, hvor skoleledere, lærere og vejledere fra den kommunale ungeindsats bl.a. Læs mere
RapportSamarbejde om unges overgang til ungdomsuddannelse. Lærere og vejlederes fælles arbejde med vejledning i udskolingen2022 Rapporten viser, hvordan vejledere, lærere og skoleledere i fem kommuner, der prioriterer overgangen til ungdomsuddannelse særligt højt, arbejder med at tilrettelægge og gennemføre vejledningen af eleverne i udskolingen. Læs mere
INSPIRATIONSMATERIALE Hvordan får vi alle med? Inspiration til skoledere om mellemformer2022 I dette hæfte kan du, der er skoleleder (eller inklusionsvejleder, PPR-medarbejder eller skolechef) læse om, hvordan tre skoler har grebet inklusionsarbejdet an. Læs mere
ProjektMellemformer i folkeskolen Hvordan kan vi skabe inkluderende læringsmiljøer i folkeskolen, som både kan rumme almenelever og elever med særlige behov? Det ser EVA på i denne undersøgelse af mellemformer. Læs mere
RapportMellemformer: Inkluderende læringsmiljøer i folkeskolen 2022 Rapporten kaster lys over tre forskellige måder at organisere arbejdet med inkluderende læringsmiljøer på i de såkaldte mellemformer, hvor elever, der er visiterede til specialundervisning eller specialpædagogisk støtte, modtager undervisning sammen med ikke-visiterede elever. Læs mere
ProjektBarnets Stemme I projektet Barnets Stemme arbejdede fire folkeskoler med at inddrage barnets perspektiv i samarbejde med PPR når barnet viser tegn på mistrivsel. EVA har evalueret Barnets Stemme og bl.a. undersøgt hvordan barnets eget perspektiv kan inddrages systematisk, når skolen er bekymret for et barns trivsel? Og hvordan kan denne viden bruges i et systematisk samarbejde omkring barnet? Læs mere
RapportBarnets Stemme - Evaluering af erfaringerne med indsatsen2022 Hvordan kan barnets eget perspektiv inddrages systematisk, når skolen er bekymret for et barns trivsel? Og hvordan kan denne viden bruges i et systematisk samarbejde omkring barnet? Rapporten bygger på projektet Barnets Stemme, hvor fire folkeskoler har arbejdet med at inddrage barnets perspektiv i samarbejde med PPR når barnet viser tegn på mistrivsel. Læs mere