DebatindlægKortere skoledage kan betyde mere SFO. Men hvad med kvaliteten? I regeringens folkeskoleudspil lægges der op til kortere skoledage. Det vil give børn og unge mulighed for mere tid i SFO eller klub. Læs mere
ArtikelVoksenlærlingeordning får flere ledige ufaglærte ind på erhvervsuddannelser Det har en positiv effekt, når man øger det statslige tilskud til praktikløn til voksne på erhvervsuddannelserne, og en negativ, når det sænkes. Det viser en ny undersøgelse fra EVA. Læs mere
Artikel93 % af landets fritidstilbud vægter fællesskaber højt. Alligevel har de svært ved at få alle med I en ny undersøgelse siger mere end halvdelen af lederne i landets fritids- og klubtilbud, at de oplever børn og unge, der står uden for fællesskaberne. Læs mere
Artikel4 ud af 10 voksne, der starter på EUD-hovedforløb, har tidligere gennemført en erhvervsuddannelse Mange af de voksne elever på erhvervsuddannelser har allerede gennemført en anden erhvervsuddannelse, viser ny EVA-analyse. Omskoling udgør dermed en betydelig del af aktiviteten på erhvervsuddannelser for voksne, hvilket bidrager til et fleksibelt arbejdsmarked. Læs mere
CasePædagogisk leder og forældrepar: Klar kommunikation skaber tryghed Et tæt samarbejde mellem forældre og pædagogisk personale og mellem personale og ledelse sikrer en tryg opstart. Det fortæller pædagogisk leder Maibritt Iversen og Ida og David, forældrepar til en dreng i Stenurten. Læs mere
ArtikelReformen gav ikke flere voksne på erhvervsuddannelserne Flere elever på styrkede og mere attraktive uddannelser. Det var målet med erhvervsuddannelsesreformen, som trådte i kraft i august 2015. Men er det lykkes? Har reformen gjort en positiv forskel? Læs analysen af reformens betydning for tilgang, gennemførelse og frafald blandt voksne på erhvervsuddannelsernes grund- og hovedforløb. Læs mere
ArtikelForældrebestyrelsen skal have blik for forskellighed Med dagtilbudsloven i 2018 kom der ekstra fokus på samarbejdet mellem hjem og dagtilbud. Og forældrebestyrelsen spiller en central rolle. Men hvordan understøtter bestyrelsen det potentiale, der ligger i et godt og tæt forældresamarbejde? Læs mere
ArtikelGuide: 9 trin til gode principper for forældresamarbejdet Beskriv, hvad I mener med jeres principper. Involver den store forældregruppe i at koble principperne til praksis. Det er blot to af guidens anbefalinger til jeres arbejde med principperne for forældresamarbejde Læs mere
VoxpopBestyrelsens principper skal klæde alle forældre på til indflydelse Forældrebestyrelser skal udstikke principper for samarbejdet mellem dagtilbud og hjem. Men hvordan kan principperne se ud i praksis? Og hvad betyder bestyrelsens øgede indflydelse egentlig? EVA har bedt FOLA, BUPL og formanden for dagtilbudsnetværket i BKF give deres perspektiver. Læs mere
DialogkortPrincipper for samarbejde mellem dagtilbud og hjem Arbejdet med principper kræver refleksion og inddragelse. Sørg for at få stillet jer selv de rigtige spørgsmål, både som personalegruppe og bestyrelse. Det gælder i forhold til forarbejde, formulering og forankring af de endelige principper. Læs mere