InspirationsmaterialeBørnemosaikker: Arbejd systematisk med børneperspektiver2020 Inspirationsmaterialet tilbyder en konkret og systematisk tilgang til at arbejde med børnenes perspektiver i jeres hverdag. Læs mere
NotatHvorfor takker kommende studerende nej til en studieplads? 2020 I 2018 takkede 10 % af de 64.937 personer, der blev tilbudt en studieplads, nej. Notatet forklarer, hvad der ligger til grund for, at ansøgerne afslår studiepladserne - fx at de satser på at komme ind på en anden uddannelse, at de hellere vil arbejde osv. Læs mere
FaktaarkFakta fra evalueringen af gymnasiereformen på hf2020 I dette faktaark fremgår udvalgte og foreløbige resultater fra evalueringen af gymnasiereformen på den toårige hf-uddannelse. Evalueringen viser, at der endnu kun er få målbare resultater af reformen på hf . Læs mere
FaktaarkFakta fra evalueringen af gymnasiereformen på de fire gymnasiale uddannelser2020 Dette faktaark indeholder udvalgte og foreløbige resultater fra evalueringen af gymnasiereformen fra 2017. Faktaarket kan bruges til at få et hurtigt overblik over udviklingen i reformens første to år. Læs mere
RapportGymnasiereformen følgeforskningsprogram 4. delrapport2020 Rapporten giver en status over foreløbige resultater og implementeringen af reformen på alle fire gymnasiale uddannelser samt en dybdegående evaluering af foreløbige resultater og implementeringen af de dele af reformen, som er særlige for hf-uddannelsen. Læs mere
RAPPORTSamarbejde mellem forældre og daginstitutioner2016 Hvordan bliver hverdagens forældresamarbejde organiseret af vuggestuer og børnehaver? Og hvilke muligheder og udfordringer oplever forældre og pædagoger i samarbejdet? Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETGiver voksenstyring læring? 2016 Nogle gange vil man som pædagog have børnene til at løse en bestemt opgave eller gøre tingene på en bestemt måde. Men hvad betyder det for børnenes erfaringer og deres læring, at den voksne styrer aktiviteten i detaljer, og hvad kan pædagogen gøre, hvis børnenes engagement daler? Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETBlebørn kan også være venner 2008 Venskaber er en vigtig del af livet. Det er så vigtigt, at det kan få konsekvenser for børnenes udvikling, hvis de ikke kommer til at indgå i en venskabsrelation. Den norske børneforsker Anne Greve opfordrer til, at børns venskaber og relationer anerkendes og støttes – også hos de helt små. Læs mere