RapportGymnasiereformen følgeforskningsprogram 3. delrapport2018 Rapporten giver et indblik i de første erfaringer med de nye grundforløb på de treårige gymnasiale uddannelser. Læs mere
DEBATGiv UPV'en en make-over Der er brug for at tage en mere grundlæggende diskussion af, hvad man vil med uddannelsesparathedsvurderingen. Læs mere
DEBATErhvervsuddannelserne passer ikke til de unges behov Mange unge vælger en gymnasial uddannelse for at udskyde valget om en bestemt karrierevalg. Der er behov for en debat om indretningen af hele ungdomsuddannelsessystemet, hvis vi vil have flere unge faglærte. Læs mere
infografikDerfor vælger de unge 10. klasse - og det vil de bagefter2018 Få et indblik i, hvorfor de unge vælger 10. klasse, og hvad de ser på deres uddannelsesvalg bagefter. Læs mere
ArtikelSocialt liv på uddannelser giver flere fuldtidsstuderende Gode sociale relationer har afgørende betydning for, hvor mange timer de studerende bruger på undervisning og forberedelse. Det viser en ny undersøgelse fra EVA. Få her tips til, hvordan I kan styrke det sociale liv på uddannelserne for førsteårsstuderende. Læs mere
NotatVeje til at fremme studieintensitet på de videregående uddannelser2018 På baggrund af surveydata og registerdata, præsenterer dette notat empirisk velfunderede bud på, hvilke værktøjer uddannelsesinstitutionerne kan bruge til at fremme de studerendes studieintensitet. Læs mere
PressemeddelelseHøje forventninger får studerende til at lægge sig i selen Hvis uddannelsesinstitutionen har høje forventninger til, hvor meget tid de studerende bruger på at studere, så bruger de studerende også mere tid på studierne. Det viser en ny undersøgelse, som Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har gennemført. Læs mere
ARTIKEL4 tendenser i gymnasiernes implementering af reformen EVA står sammen med Rambøll for evalueringen af den nye gymnasiereform. Den første undersøgelse sætter spot på skolernes arbejde med at implementere reformen. Få her fire tendenser ved skolers implementering af den nye gymnasiereform. Læs mere
RapportGymnasiereformen følgeforskningsprogram 2. delrapport2018 I rapporten giver en status på otte skolers arbejde med at implementere gymnasiereformen. Rapporten afdækker skolernes udgangspunkt for at implementere reformen, hvordan de har grebet implementeringsarbejdet an, og de første erfaringer med centrale initiativer i reformen. Læs mere
DebatUnge opfatter omveje som unødvendigt spild Folkeskolens ældste elever skal håndtere modsatrettede hensyn, når de vælger uddannelse, og det er med til at presse dem. De har brug for bedre tid og mulighed for at vælge om. Læs mere