TEMAAktiviteter og læring Aktiviteter og læring er en del af læringsmiljøet i danske dagtilbud. Siden her giver inspiration til det pædagogiske arbejde med børns læring i hverdagen. Læs mere
RapportGymnasiale uddannelser og karakterer på første år af de videregående uddannelser - delrapport 22021 Denne rapport undersøger forskelle i karaktergennemsnittet på første år af de videregående uddannelser, for studerende, der har haft samme fag på forskellige gymnasiale uddannelser. Analyserne kan være med til at belyse, i hvilket omfang eventuelle forskelle kan tilskrives forskelle i karaktergiv Læs mere
RapportGymnasiale uddannelser og karakterer på første år af de videregående uddannelser - delrapport 12021 I denne rapport kan du læse om forskelle i karaktergennemsnit på første år af de videregående uddannelser mellem studerende med forskellige gymnasiale uddannelser. Læs mere
RapportFra erhvervsuddannelse til videregående uddannelse2021 I denne rapport belyser Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) udviklingen i andelen og antallet af erhvervsuddannede, som påbegynder en erhvervsakademi- eller professionsbacheloruddannelse inden for de første to år efter færdiggørelse af deres erhvervsuddannelse. Læs mere
ForskningskortlægningLeg og læring i skandinavisk dagtilbudsforskning2017 Hvad kendetegner den skandinaviske dagtilbudsforskning i leg og læring? Her kan du læse om de temaer der er særligt fremtrædende i den skandinaviske forskning om leg og læring. Læs mere
ProjektBasale færdigheder hos voksne Mange danskere har problemer med basale færdigheder som fx læse, skrive, regne eller bruge it. Her er samlet viden om og bud på, hvad der kan ændre billedet. Læs mere
magasinBakspejlet Tema: Legerig Læring 2016 Få inspiration og viden fra forskningen i, hvad leg betyder for børns læring. Læs fx om den legerige læring og den lærerig leg, få 7 metoder til 0-2 årige børns læring og bliv klogere på den voksenstyrede leg. Læs mere
RAPPORTFVU og de svage læsere i Danmark2016 EVA har undersøgt, om læsekurset FVU læsning trin 1 forbedrer læsekompetencerne hos den store målgruppe af voksne, der har svært ved at læse simple tekster. Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETGiver voksenstyring læring? 2016 Nogle gange vil man som pædagog have børnene til at løse en bestemt opgave eller gøre tingene på en bestemt måde. Men hvad betyder det for børnenes erfaringer og deres læring, at den voksne styrer aktiviteten i detaljer, og hvad kan pædagogen gøre, hvis børnenes engagement daler? Læs mere