Rekruttering af pædagoger i daginstitutionerKommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner2024 Kortlægning af kommunernes indsatser for at styrke rekruttering og fastholdelse Læs mere
RapportElevers udbytte, foreløbig effekt og status på implementering af FGU2024 Denne rapport er den tredje i evaluerings- og følgeforskningsprogrammet for den forberedende grunduddannelse (FGU). Rapporten sætter fokus på elevernes udbytte samt foreløbige effekter af reformen Aftale om bedre veje til uddannelse og job og følger op på udviklingen i implementering af Læs mere
NotatKernekompetencer og kompetenceudvikling i FGU2024 I dette notat samler Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) op på udvalgte erfaringer fra den gennemførte kompetenceudvikling på FGU. Læs mere
INSPIRATIONSMATERIALE De didaktiske principper for FGU i praksis2023 Kataloget illustrerer, hvilke dilemmaer og løsninger FGU-institutioner oplever, når de skal arbejde med de 15 didaktiske principper for FGU's læringsmiljø. Læs mere
RapportEvaluerings- og følgeforskningsprogrammet for FGU. Anden delrapport: Implementering af FGU 2022 Rapporten sætter fokus på den del af reformen Aftale om bedre veje til uddannelse og job, der knytter sig til implementeringen af FGU på institutionerne, herunder arbejdet med didaktik, fravær og trivsel samt opbygning af en fælles profession. Læs mere
INSPIRATIONSMATERIALE Inspiration til den kommunale ungeindsats: Målgruppevurderinger og uddannelsesplaner i relation til FGU2022 I kataloget får medarbejdere og ledere i KUI inspiration til, hvad man skal være opmærksom på, når man laver målgruppevurderinger og lægger uddannelsesplaner for unge i målgruppen for FGU. Læs mere
NOTATMinianalyse: Fra ufaglært til faglært 2021 Denne minianalyse ser på, hvor mange ufaglærte, der er startet på en erhvervsuddannelse i perioden 2015-2019. Analysen følger op på EVA’s spørgeskemaundersøgelse blandt ufaglærte i 2014. Læs mere
RapportVejledning til ufaglærte voksne i beskæftigelse2021 Vejledning kan få flere ufaglærte til at orientere sig mod uddannelse. Denne rapport præsenterer EVA's undersøgelse af ufaglærte voksnes overvejelser og valg om uddannelse og arbejdsliv, samt hvilken rolle vejledning spiller. Læs mere
MagasinEVA TEMA: Faglig ledelse 2019 Den styrkede pædagogiske læreplan sætter en ny dagsorden for ledelse på dagtilbudsområdet. EVA TEMA giver lederen input og inspiration fra forskere og andre praktikere til at være en stærk navigatør af sit dagtilbud. Læs mere
RapportBrug af data på erhvervsuddannelserne2018 Rapporten afdækker, hvordan erhvervsskolerne inddrager data i den løbende kvalitetsudvikling. Den giver pædagogiske ledere og kvalitetsmedarbejdere indblik i, hvad der skal til for at styrke de pædagogiske drøftelser baseret på data. Læs mere