DEBATHusk de læsesvage voksne i trepartsforhandlingerne En af de hårde nødder, som trepartsforhandlinger gerne skal knække, er at give flere voksne bedre grundlæggende kompetencer i at kunne læse, skrive og regne. Læs mere
GUIDEMåling af børns sproglige kompetencer og udvikling i dagtilbud - en guide til sprogvurderingsredskaber2018 REVIDERET UDGAVE: EVA har gennemgået og vurderet seks konkrete sprogvurderingsredskaber med udgangspunkt i guidens 10 spørgsmål. Gennemgangen af hvert redskab indledes med en sammenfatning af de pointer, som vedrører redskabets kvalitet og anvendelighed. Læs mere
ARTIKEL5 processuelle forhold giver dagtilbud af høj kvalitet Hvad er god kvalitet i et dagtilbud? Ifølge forskningen er et afgørende element dagtilbuddets processuelle forhold, og her er især 5 forhold vigtige. Læs mere
NYHEDÅrets Dagtilbud 2017 skal kåres Børne- og Socialministeriet uddeler også i 2017 sammen med Socialstyrelsen, BUPL og FOA prisen Årets Dagtilbud. Formålet med prisen er at hylde indsatsen i de danske dagtilbud. Læs mere
ProjektBasale færdigheder hos voksne Mange danskere har problemer med basale færdigheder som fx læse, skrive, regne eller bruge it. Her er samlet viden om og bud på, hvad der kan ændre billedet. Læs mere
temaFeedback i gymnasiet Hvad har betydning for, om feedback og evaluering styrker elevernes læring? Hvordan kan lærere arbejde med feedback som en integreret del af undervisningen. Få viden og gode råd her. Læs mere
TEMAStyrket pædagogisk læreplan Den styrkede pædagogiske læreplan skal give en fælles forståelse af det pædagogiske værdigrundlag i dagtilbud og en fælles retning for det pædagogiske arbejde. Få inspiration til at arbejde med den styrkede pædagogiske læreplan i dagtilbud. Læs mere
ProjektForskning om kvalitet i dagtilbud Bliv klog på, hvad kvalitet i dagtilbud er. EVA giver dig et overblik over de væsentlige pointer i forskning om kvalitet i dagtilbud. Læs mere
DEBATBryd arven af svage læse- og regnefærdigheder I Danmark har vi 600.000 voksne, der ikke rigtig kan læse. Forældre har stor betydning for børnenes læseevner, og derfor går svage læsefærdigheder ofte i arv til næste generation. Den cirkel skal brydes. Læs mere
RAPPORTFeedback som en integreret del af undervisningen – en vidensopsamling2017 Hvad der har betydning for, om feedback og evaluering styrker elevernes læring? Og hvordan lærerne kan arbejde med feedback som en integreret del af undervisningen? Det ser denne vidensopsamling ser på. Læs mere