ProjektEvaluering af holddannelse I dette projekt har Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) evalueret et pilotforsøg med holddannelse i matematik på mellemtrinnet. Læs mere
ProjektMotiverende undervisning i udskolingen Hvordan gør man undervisningen i udskolingen mere motiverende for alle elever? Det spørgsmål er afsæt for dette projekt, som EVA har gennemført sammen med otte skoler for DLF og KL (under Fremfærd Børn). 15 lærerteams har arbejdet med at udvikle deres undervisning ved hjælp af aktionslæring. Læs mere
ProjektLærere og vejlederes samarbejde om overgang til ungdomsuddannelse I denne undersøgelse retter vi blikket mod arbejdet med overgangen set fra de professionelles perspektiv. Vi ser på, hvordan skoler og kommuner arbejder med de nye rammer for vejledning, hvor skoleledere, lærere og vejledere fra den kommunale ungeindsats bl.a. Læs mere
ProjektEvaluering af pædagoguddannelsen Uddannelses- og forskningsministeren har i 2021 evalueret pædagoguddannelsen med mål om bl.a. højere kvalitet. her kan du finde EVA's bidrag til evalueringen, som omfatter en ekspertvurdering af det faglige niveau på pædagoguddannelsen samt en række kvalitative analyser af bl.a. praktikken, læringsmiljøet og tilrettelæggelsen af pædagoguddannelsen. Læs mere
PROJEKTForældres uddannelse og frafald på universiteter Næsten en tredjedel af studerende på universitetet falder fra i løbet af de første to år. Dette projekt undersøger sammenhængen mellem frafaldet og forældres uddannelsesmæssige baggrund. Læs mere
ProjektFaglige og sociale aspekter af studielivet Fastholdelse og læringsudbytte fylder meget i arbejdet med kvalitetsudvikling på de videregående uddannelser. Med henblik på at understøtte dette arbejde, har EVA udfoldet et nyt perspektiv på de faglige og sociale aspekter af studielivet. Læs mere
PROJEKTSamarbejde om undervisningen på de gymnasiale uddannelser Sådan samarbejder lærerne på de gymnasiale uddannelser om undervisningen Læs mere
ProjektFølgeevaluering af gymnasiereformen 2017 EVA følger sammen med Rambøll implementeringen af 2017-reformen og ser konkret på, hvordan skolerne arbejder med reformens forskellige elementer, og hvilke udfordringer og muligheder der er. Her kan du finde alle rapporterne i følgeforskningsprogrammet. Læs mere
ProjektStudierelaterede følelser på videregående uddannelser Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) ønsker at bidrage med viden om de studerendes trivsel. Med denne undersøgelse supplerer vi debatten om trivsel på de videregående uddannelser med en udvidet forståelse af de studerendes følelser i relation til deres studieliv. Læs mere
ProjektStuderendes alkoholforbrug i studiestarten På de fleste videregående uddannelser er de første dage på studiet helliget uformelle introduktionsaktiviteter, hvor de studerende kan lære hinanden og de nye omgivelserne at kende, og her fylder alkohol ofte en del. Vi har kortlagt de studerendes alkoholforbrug i studiestarten og bl.a. Læs mere