ARTIKEL3 pointer om faglighed i gymnasiet Der er megen debat om, hvordan det står til med fagligheden i gymnasiet i dag - særligt med udsigten til en ny gymnasiereform i 2016. Få her 3 pointer om faglighed i gymnasiet. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEIt bruges til at variere den traditionelle klasseundervisning Underviserne på ungdomsuddannelserne bruger primært it til at producere og holde oplæg, og de er glade for at bruge it i deres undervisning. Men brugen af it som pædagogisk redskab kan med fordel styrkes, især i forhold til undervisningsdifferentiering. Læs mere
ARTIKEL3 ting skolen kan gøre for at eleverne får øjnene op for erhvervsuddannelserne Folkeskolen og især undervisningen i udskolingsklasserne har stor betydning for unges valg af uddannelse, og en EVA-undersøgelse viste for nylig, at skolerne overser erhvervsuddannelserne, når de forbereder eleverne til ungdomsuddannelse. Læs mere
ARTIKELForskelle i elevdeltagelse er gymnasielærernes store udfordring Gymnasielærerne oplever et stort spænd i elevernes deltagelse, og særligt 3 elevtyper udfordrer lærerne. Faktisk er forskellen i elevdeltagelse en større udfordring end elevernes forskellige faglige forudsætninger, viser ny undersøgelse fra EVA. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEAndelen af gymnasieelever fra uddannelsesfremmede hjem er faldet Flere og flere unge vælger gymnasiet, når de skal i gang med en ungdomsuddannelse, men andelen af gymnasieelever, hvis forældre ikke har en uddannelse, er faldet. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEHf udfylder en vigtig funktion i uddannelsessystemet, selvom mange ikke bruger den efter hensigten Hf spiller en vigtig rolle for en stor gruppe unge, der ikke følger den gymnasiale hovedvej. Men hf opsamler også en gruppe unge, der mangler motivation og som oftere falder fra eller ikke fortsætter med en videre uddannelse. Læs mere
PRESSEMEDDELELSENaturvidenskab styrket efter gymnasiereformen Andelen af studenter med en fagkombination, der giver adgang til naturvidenskabelige, sundhedsfaglige og tekniske uddannelser, er steget efter gymnasiereformen fra 2005, og flere studenter bliver optaget på lange naturvidenskabelige, sundhedsfaglige og tekniske uddannelser. Læs mere
ARTIKELFlere studenter på naturvidenskabelige uddannelser efter gymnasiereformen Flere studenter begynder efter gymnasiereformen på en lang eller mellemlang videregående uddannelse inden for naturvidenskab og sundhed end tidligere. Det større optag på uddannelserne sker på trods af, at kravene især på de lange videregående uddannelser er skærpet siden 2008. Det viser en ny undersøgelse fra EVA. Læs mere
ARTIKELStørre social ulighed i elevernes karakterer efter gymnasiereformen Karakterforskellen mellem elever fra forskellige socialgrupper er blevet større. Elever fra de øverste socialgrupper får bedre karakterer efter reformen, mens elever i nederste socialgruppe har karakterniveau som tidligere. Læs mere
ARTIKEL”Gymnasiet betød, at jeg nu er mere end én med Asperger” Elever med Aspergers syndrom klarer både studentereksamen med høje karakterer og kommer ind på videregående uddannelser efter at have gennemført særligt tilrettelagte gymnasieforløb. Læs mere