InspirationsmaterialeBørnemosaikker: Arbejd systematisk med børneperspektiver2020 Inspirationsmaterialet tilbyder en konkret og systematisk tilgang til at arbejde med børnenes perspektiver i jeres hverdag. Læs mere
ArtikelBliv klogere på kvaliteten af jeres praksis med Børnemosaikker Børn har førstehåndsviden om, hvordan det er at være barn i dagtilbud. Et stærkt afsæt for at udvikle jeres praksis er derfor systematisk at gå på opdagelse i børnenes perspektiver. Læs mere
RapportEkspertvurdering af fagligt niveau på pædagoguddannelsen2021 Ekspertvurderingen er en del af Uddannelses- og Forskningsministeriets samlede evaluering af pædagoguddannelsen. Rapporten afdækker videngrundlag og det faglige niveau på pædagoguddannelsen på baggrund af vurderinger af kompetencemål, litteraturlister og bachelorprojekter. Læs mere
ArtikelStigning i optagne studerende på pædagoguddannelsen Pædagoguddannelsen oplever i 2020 for første gang i fire år en stigning i antallet af optagne studerende. Dermed er en kedelig kurve knækket. I alt er 86 flere studerende optaget på pædagoguddannelsen end i 2019 – en stigning på 2 %. Læs mere
PodcastLyt til podcastserien BØRNEHØJDE NYE AFSNIT om mad og måltider i BØRNEHØJDE! Forskere og pædagogisk personale fortæller om smagens betydning for børns udvikling, om forældreinddragelse, og hvordan man kan give plads til både legesyge Pippi og opdragende Emma Gad i sin mad- og måltidspædagogik. Læs mere
ArtikelStore forskelle i kommuners opkvalificering af flygtninge Det er meget forskelligt, i hvor stort omfang kommunerne bruger arbejdsmarkedsuddannelser (AMU) til at opkvalificere nyankomne flygtninge. De ledige flygtninge, som deltager i AMU-kurser, har efterfølgende større tilknytning til arbejdsmarkedet Læs mere
NotatStore kommunale forskelle i opkvalificering af flygtninge2019 EVA har undersøgt i hvor høj grad kommuner bruger arbejdsmarkedsuddannelser (AMU) til at opkvalificere nyankomne flygtninge, og om der er sammenhæng mellem flygtninges deltagelse i AMU og beskæftigelse. Læs mere
ProjektFlygtninges vej til arbejde og uddannelse EVA har undersøgt, i hvilken grad de danske kommuner bruger arbejdsmarkedsuddannelser (AMU) til at opkvalificere flygtninge. Læs mere
RapportVirksomheders brug og vurderinger af AMU i 20192019 Denne rapport beskriver virksomhedernes brug og vurderinger af AMU i 2019, og hvordan dette har udviklet sig siden 2007. Undersøgelsen bygger på en survey, som er den fjerde i en række surveys gennemført i årene 2007, 2011, 2015 og nu i 2019. Læs mere
DebatSamarbejdet mellem AMU-udbydere og virksomheder må styrkes Virksomhederne bruger AMU mindre end tidligere, og samtidig er kontakten mellem virksomheder og AMU-udbydere faldende. Det var næppe hvad man havde i tankerne, da der i forlængelse af trepartsaftalen fra 2017 blev igangsat en række initiativer, der skulle øge aktiviteten og kvaliteten af AMU. Læs mere