NotatStudievalgsmønstrene på erhvervsakademiuddannelserne2020 Notatet bidrager med viden om studievalgsmønstre på erhvervsakademiuddannelserne. Læs mere
NotatGeografiske bevægelser for studerende på erhvervsakademiuddannelser2020 Notatet bidrager til vidensgrundlaget om de geografiske bevægelser for studerende på erhvervsakademiuddannelserne mht. studiestart på erhvervsakademiuddannelserne og fastholdelse efter endt uddannelse. Læs mere
InspirationskatalogStudieintensitet på videregående uddannelser2020 Gode eksempler på videregående uddannelsers arbejde med studieintensitet. Inspiration til studieledere, undervisere og andre medarbejdere på de videregående uddannelser, der vil styrke studieintensiteten. Læs mere
FaktaarkFakta fra evalueringen af gymnasiereformen på hf2020 I dette faktaark fremgår udvalgte og foreløbige resultater fra evalueringen af gymnasiereformen på den toårige hf-uddannelse. Evalueringen viser, at der endnu kun er få målbare resultater af reformen på hf . Læs mere
FaktaarkFakta fra evalueringen af gymnasiereformen på de fire gymnasiale uddannelser2020 Dette faktaark indeholder udvalgte og foreløbige resultater fra evalueringen af gymnasiereformen fra 2017. Faktaarket kan bruges til at få et hurtigt overblik over udviklingen i reformens første to år. Læs mere
RapportGymnasiereformen følgeforskningsprogram 4. delrapport2020 Rapporten giver en status over foreløbige resultater og implementeringen af reformen på alle fire gymnasiale uddannelser samt en dybdegående evaluering af foreløbige resultater og implementeringen af de dele af reformen, som er særlige for hf-uddannelsen. Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETBørn lærer af hinanden 2014 Børn udvikler sig socialt, emotionelt og kognitivt, når de samarbejder. Men vi er ikke altid gode nok til at understøtte børnenes samarbejde i de pædagogiske aktiviteter. Det betyder, at både børn og voksne går glip af vigtige erfaringer, lyder det fra forsker Lone Svinth. Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETHvor meget udvikling er der lige i altid at være hund? 2013 Børn udvikler sociale og sproglige kompetencer, når de leger. Men ikke altid og ikke lige meget. Pædagoger kan styrke børns udvikling ved at hjælpe legen på vej. Læs mere
RAPPORTStrategier for viden. Første delrapport om videngrundlag og videnomsætning2012 EVA har undersøgt begreberne erhvervs- og professionsbasering og udviklingsbasering. Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETBlebørn kan også være venner 2008 Venskaber er en vigtig del af livet. Det er så vigtigt, at det kan få konsekvenser for børnenes udvikling, hvis de ikke kommer til at indgå i en venskabsrelation. Den norske børneforsker Anne Greve opfordrer til, at børns venskaber og relationer anerkendes og støttes – også hos de helt små. Læs mere