TEMAStudieteknik Studieteknik, selvstudie og studieplanlægning - gode studiekompetencer er sammen med gode faglige studiekompetencer, en forudsætning for gennemførslen af en videregående uddannelse. Læs mere
TEMAStudieliv under COVID-19 Her finder du EVA's rapporter og artikler om de studerendes trivsel under COVID-19-pandemien. EVA har bl.a. undersøgt, hvordan førsteårsstuderende oplevede hjemsendelsen, introforløbene og onlineundervisningen. Læs mere
TEMAFrafald og fastholdelse Find vores udgivelser om, hvilke årsager der er til det høje frafald på de videregående uddannelser, og find inspiration til, hvordan man mest effektivt kan forebygge frafald. Læs mere
NOTATFrafald og forældres uddannelse 2021 En analyse af frafald blandt universitetsstuderende de første to studieår. Notatet ser specifikt på sammenhængen mellem frafald og forældres uddannelsesniveau og finder en social skævhed, som især gør sig gældende på 1. semester. Læs mere
SPECIALEAFHANDLINGSocial skævhed i frafaldssandsynligheden på universitetet2020 Dette speciale danner baggrund for EVA's notat om forældres uddannelse og frafald. Specialet undersøger social skævhed i forhold til frafald på danske universiteter. Specialet ser på sammenhængen mellem forældres uddannelsesniveau og studerendes frafald inden for de første to år på universitetet. Læs mere
RapportFørsteårsstuderendes faglige og sociale trivsel under nedlukningen2021 Få indblik i konsekvenserne af hjemsendelsen i vinteren og foråret 2020/2021 for førsteårsstuderende på videregående uddannelser. Læs bl.a. om de studerendes oplevelse af onlineundervisningen, deres motivation, faglige engagement og det sociale læringsmiljø. Læs mere
NOTATTrivsel blandt førsteårsstuderende under hjemsendelsen i foråret 20212021 EVA har spurgt førsteårsstuderende, der startede i efteråret 2020, hvordan de har det på studiet i foråret 2021. Svarene sammenholdes med spørgeskemasvar fra tidligere år for at se forskellen på studerendes trivsel i en tid med og uden Covid-19. Læs mere
BILAGTabelbilag B: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien2021 Bilaget indeholder tabellerne fra rapporten: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien. Læs mere
BILAGMetodebilag A: STU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien2021 Dette metodebilag uddyber formål og design for den samlede erfaringsopsamling. Derudover gives der en detaljeret beskrivelse af de metodeelementer, der ligger til grund for rapporten omkring erfaringer fra nødundervisningen på FGU/STU-området. Læs mere
RAPPORTSTU og FGU’s erfaringer med nødundervisning under covid-19-pandemien2021 Rapporten belyser de erfaringer, som skoleledere, lærere og elever på hhv. Ungdomsuddannelsen for unge med særlige behov (STU) og den forberedende grunduddannelse (FGU) har gjort sig i forbindelse med den nødundervisning, som fandt sted under covid-19-pandemien i foråret og sommeren 2020. Læs mere