ProjektEffekten af voksenlærlingeordningen Voksenlærlingeordningen har som et af sine formål at give flere ufaglærte voksne en erhvervsuddannelse, men virker. Det har EVA undersøgt i dette projekt. Læs mere
RapportEffekten af voksenlærlingeordningen på tilgangen til erhvervsuddannelser2023 Er der en kausal sammenhæng mellem ændringer i tilskudsniveauet i voksenlærlingeordningen på den ene side og tilgang, frafald og gennemførelse på erhvervsuddannelserne for ufaglærte i målgruppen på den anden side? Dette spørgsmål har EVA besvaret i denne rapport. Læs mere
RapportErhvervsuddannelse for voksne (EUV) som omskoling2022 I denne rapport analyseres omfanget af og mønstre blandt faglærte voksne, der starter på en ny erhvervsuddannelse. Læs mere
RapportElevernes oplevelse af de tekniske eux-forløb2021 Undersøgelsen giver et indblik i, hvad der karakteriserer elever på erhvervsuddannelser med eux sammenlignet med elever på de ordinære erhvervsuddannelser på de samme uddannelser. Den belyser også, hvilke bevæggrunde eux-eleverne har for at vælge en erhvervsuddannelse med eux, og hvordan eleverne oplever eux-forløbene. Læs mere
MagasinMagasin om gymnasielæreres erfaringer med virtuel undervisning I dette magasin formidler Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) en række gymnasielæreres erfaringer med virtuel undervisning i coronatiden. Vi håber, at magasinet kan give dig et indblik i en hel særlig tid for lærerne på de gymnasiale uddannelser. Hvis du selv er lærer, kan du måske spejle dig i andre læreres oplevelser og erfaringer – og måske kan magasinet inspirere til refleksioner over, hvilken plads de digitale teknologier kan få i den fysiske undervisning i fremtiden. Læs mere
InspirationMad og måltider i dagtilbud og familie2021 Inspiration til det pædagogiske arbejde og forældresamarbejde om sunde mad- og måltidsvaner Læs mere
ProjektElevers og praktikvirksomheders erfaringer med de tekniske eux-forløb Erhvervsuddannelser med eux har siden 2010 givet elever mulighed for både at få en gymnasial eksamen og blive udlært inden for et erhverv. Eux ses som en af de vigtigste nøgler til at tiltrække flere unge til erhvervsuddannelserne. EVA har afdækket, hvordan henholdsvis praktikvirksomheder og eleverne oplever og vurderer de tekniske eux-forløb. Læs mere
RapportPraktikvirksomheders erfaringer med tekniske eux-elever2021 I denne rapport præsenterer EVA en undersøgelse af praktikvirksomheders kendskab til og oplevelse af elever fra erhvervsuddannelser med teknisk eux. Få indblik i, hvordan praktikvirksomheder vurderer de tekniske eux-elevers kompetencer, og hvilke fordele og ulemper de ser ved eux-uddannelserne. Læs mere
ProjektDigitale teknologier i undervisningen EVA følger, hvordan gymnasier anvender digital teknologier i undervisningen - både før, under og efter coronanedlukningen. Læs mere
NotatDigitale teknologier i undervisningen på ungdomsuddannelserne2020 Notatet giver lærere på ungdomsuddannelserne inspiration til, hvilke pædagogiske og didaktiske overvejelser det kan være relevant at gøre sig i planlægningen af undervisning med digitale teknologier. Læs mere