NotatGrøn omstilling på videregående uddannelser2023 Dette notat belyser, hvad den grønne omstilling betyder for de studerende, og hvordan de oplever samspillet mellem deres uddannelse og den grønne omstilling. Læs mere
RapportAMU og grøn omstilling2023 Denne rapport beskriver AMU-udbydernes praksis, erfaringer og vurderinger med hensyn til den grønne omstilling, herunder ikke mindst de udfordringer, AMU-udbyderne oplever. Læs mere
RapportNi eksempler på grøn omstilling i videregående uddannelser2022 Danske videregående uddannelser har mange og meget forskellige muligheder for at give de studerende et grønt læringsudbytte. Gennem ni cases, illustrerer kataloget, hvordan uddannelserne griber arbejdet med den grønne omstilling an på forskellige måder. Læs mere
NOTATMinianalyse: Fra ufaglært til faglært 2021 Denne minianalyse ser på, hvor mange ufaglærte, der er startet på en erhvervsuddannelse i perioden 2015-2019. Analysen følger op på EVA’s spørgeskemaundersøgelse blandt ufaglærte i 2014. Læs mere
RapportVejledning til ufaglærte voksne i beskæftigelse2021 Vejledning kan få flere ufaglærte til at orientere sig mod uddannelse. Denne rapport præsenterer EVA's undersøgelse af ufaglærte voksnes overvejelser og valg om uddannelse og arbejdsliv, samt hvilken rolle vejledning spiller. Læs mere
NotatHvorfor takker kommende studerende nej til en studieplads? 2020 I 2018 takkede 10 % af de 64.937 personer, der blev tilbudt en studieplads, nej. Notatet forklarer, hvad der ligger til grund for, at ansøgerne afslår studiepladserne - fx at de satser på at komme ind på en anden uddannelse, at de hellere vil arbejde osv. Læs mere
MinianalyseKortlægning af kvote 2-systemet på de videregående uddannelser2019 I dette notat kortlægger Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) centrale aspekter af kvote 2-optagesystemet, herunder søgning og optag via kvote 2, samt hvilke ansøgningsformer, der er mest almindelige. Læs mere
NotatGymnasiale karakterers betydning for frafald på universiteterne2018 I dette notat undersøges sammenhængen mellem gymnasiale karakterer og studerendes frafald, påbegyndelse af ph.d. samt efterfølgende ledighed for universitetsuddannelser. Læs mere
NotatGymnasiale karakterers betydning for frafald på professionshøjskolerne2018 I dette notat undersøges sammenhængen mellem gymnasiale karakterer og studerendes frafald samt efterfølgende ledighed for professionsbacheloruddannelser. Læs mere