ArtikelEarly starters: Gør engelskundervisning fra 1. klasse danske børn bedre? Bliver eleverne egentlig bedre til engelsk af at have engelskundervisning fra 1. klasse? EVA har gennemgået forskning på området. Læs mere
ArtikelKvaliteten i dagtilbud bliver undersøgt EVA og VIVE er i øjeblikket i gang med en landsdækkende undersøgelse af kvaliteten i de danske dagtilbud, som Børne- og Undervisningsministeriet har bestilt. Men hvad vil man undersøge, og hvorfor skal det gøres? Det giver EVA’s områdechef Dina Celia Madsen svar på her. Læs mere
ArtikelGuide: Disse tre aktiviteter kan hjælpe eleverne med at vælge ungdomsuddannelse EVA har talt med skoler i fem kommuner, der alle prioriterer arbejdet med vejledningen af de unge i udskolingen højt. De fremhæver tre aktiviteter, der kan støtte eleverne i det svære uddannelsesvalg. Læs mere
Nyhed7 ud af 10 KUI-ledere vil samarbejde tættere med skoler om vejledning Selv i kommuner, der prioriterer unges overgang til ungdomsuddannelse højt, oplever lærere at mangle tid og kompetencer til at bidrage til vejledningsopgaven. Det til trods for, at netop samarbejdet mellem lærere og vejledere opleves at understøtte unges udbytte af vejledning i udskolingen. Læs mere
DebatindlægDet findes ikke noget alternativ til den dygtige lærer Hvis vi skal indfri de mange ambitioner, vi lige nu har på skolens vegne, må vi trække lærernes kompetencer endnu længere frem i lyset og skabe plads til, at alle lærere fortløbende kan dygtiggøre sig sammen med deres kolleger. Læs mere
FAQKvalitetsundersøgelse 2022-23: Information om datasikkerhed og hjemmel for undersøgelsen Børne- og Undervisningsministeriet har bedt Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) og Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) om at gennemføre en national undersøgelse af kvalitet i kommunale dagtilbud. Læs mere
FAQKvalitetsundersøgelse 2022-23: Mere om redskaberne KIDS og KIDS Dagpleje I denne undersøgelse anvendes to KIDS-redskaber, et redskab målrettet daginstitutioner og et målrettet dagplejen. KIDS-redskaberne er valgt, fordi de bygger på forskning, er udviklet i en dansk dagtilbudskontekst og undersøger elementer, som står centralt i den styrkede pædagogiske læreplan. Læs mere
FAQKvalitetsundersøgelse 2022-23: Hvilket forarbejde bygger undersøgelsen på? Den nationale undersøgelse af kvalitet i dagtilbud sættes i gang med afsæt i et grundigt forarbejde, der er gennemført med inddragelse af interessenter og eksperter på dagtilbudsområdet. Læs mere
FAQKvalitetsundersøgelse 2022-23: Giver undersøgelsen indsigter i kvalitet på kommunalt eller lokalt niveau? Formålet med kvalitetsundersøgelsen er at opnå systematisk indsigt i kvaliteten i kommunale dagtilbud på nationalt niveau, herunder rammerne og de pædagogiske læringsmiljøer. Viden fra undersøgelsen kan anvendes i kommende indsatser for at fastholde og udvikle kvaliteten i danske dagtilbud til glæde for alle børn. Læs mere
FAQKvalitetsundersøgelse 2022-23: Hvordan indsamles information om rammeforhold i dagtilbud? Undersøgelsen vil bidrage med indsigt i rammeforhold i kommunale dagtilbud samt sammenhængen mellem dagtilbuddenes rammeforhold og kvaliteten af det pædagogiske læringsmiljø. Læs mere