TEMAProfessionsuddannelser EVA har undersøgt, hvem de studerende er på de fire store professionsbacheloruddannelser til sygeplejerske-, socialrådgiver-, lærer- og pædagog. Læs mere
AnalyseVi skal ikke tale obligatorisk erhvervspraktik til alle. Vi skal tale meningsfuld erhvervspraktik til alle Erhvervspraktikken er på dagsordenen – og med god grund. Hvis vi vil have flere unge i gang med en erhvervsuddannelse, er en udbredelse af erhvervspraktikken i folkeskolen et rigtigt godt sted at starte. Læs mere
RapportMåling af undervisningskvalitet på de videregående uddannelser2021 Rapporten præsenterer konkrete bud på, hvordan man kan måle de studerendes oplevelse af syv centrale aspekter af undervisning på de videregående uddannelser. Læs mere
ArtikelÆldre studerende oplever svagere social tilknytning på de videregående uddannelser Ældre studerende har svagere social tilknytning til deres medstuderende på de videregående uddannelser, viser EVA's nye undersøgelse af faglige og sociale aspekter af studielivet. Læs mere
InspirationskatalogStudieintensitet på videregående uddannelser2020 Gode eksempler på videregående uddannelsers arbejde med studieintensitet. Inspiration til studieledere, undervisere og andre medarbejdere på de videregående uddannelser, der vil styrke studieintensiteten. Læs mere
ArtikelDet sker der, når en 1.g-klasse får karakterfri i et år Arbejdet med karakterfrihed indebærer en kulturændring for både lærere og elever, viser forsøg med karakterfri 1. g. Læs mere
RapportFeedback på erhvervsuddannelserne 2019 I denne rapport præsenterer Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) resultaterne af en undersøgelse af, hvordan der arbejdes med feedback i praksis på erhvervsuddannelser. Læs mere
ArtikelHvis eleverne skal have bedre feedback, har lærerne brug for kollegial sparring Lærerne på erhvervsuddannelserne vil gerne være bedre til at give eleverne feedback. De efterspørger en mere nærværende ledelse og mere kollegial sparring. Læs mere
Guide4 veje til bedre eksamensoplevelser Halvdelen af de studerende ser positivt på eksamen. Særligt fire forhold ser ud til at hænge sammen med den gode eksamensoplevelse. Læs mere
DEBATGod undervisning fortjener højere status på universiteterne I andre nordiske lande har man ændret i incitamenterne for at sikre, at de universitetsansatte tager undervisningsopgaven mere alvorligt. Det bør Danmark lade sig inspirere af. Læs mere